Als virtual assistant (VA), die zelf zelfstandig ondernemer is, op professionele wijze secretariële, administratieve, technische of creatieve ondersteuning verlenen aan andere zelfstandige ondernemers of voor kleine bedrijven vanuit een volledig uitgerust thuiskantoor. Met andere woorden: een secretaresse op afstand.
De meest gebruikte communicatiemiddelen tussen een virtual assistant en een opdrachtgever zijn telefoon, email, skype en gedeelde online ‘werkruimten’. De werkzaamheden van een VA zijn zeer divers van aard. Uitgangspunt is dat de werkzaamheden op afstand uitgevoerd worden. In voorkomende gevallen kunnen de werkzaamheden bij u op kantoor verricht worden. Werkzaamheden waar u aan kunt denken zijn:
•Agendabeheer
•Behandelen e-mail
•Corrigeren en redigeren van teksten
•Optimaliseren en/of verzorgen van correspondentie
•Ontwerp en versturen (digitale) nieuwsbrief
•Boeken van zakenreis
•Organiseren van vergaderingen of evenementen
•Maken van presentaties in PowerPoint
•Drukwerk ontwerpen en bestellen
•Invoeren en beheer van klantgegevens
•Verzorgen van presentatiemateriaal of brochures
•Ontwerp en versturen van mailings