Nog te veel webwinkels boeken de verzendkosten niet terug
De Consumentenbond heeft deze maand (oktober 2021) een artikel hierover geplaatst: "Webwinkels blijven hardnekkig in het overtreden van de regels voor terugbetalen bij geretourneerde producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 200 webwinkels. Consumenten die hun complete bestelling terugsturen, moeten het volledige aankoopbedrag terugkrijgen, inclusief de bezorgkosten. Bijna een derde (29%) van de winkels betaalt van minimaal 1 van de bestellingen de bezorgkosten niet terug. 1 op de 10 betaalt zelfs van geen enkele bestelling de bezorgkosten terug. Net als in andere jaren bedienen de webwinkels zich van allerlei smoesjes om hun gedrag/misstappen te verklaren." [Consumentenbond, 25 oktober 2021]
Zo ook De Linnen Loods of Linnen2Go.nl. Ik retourneerde hier een artikel en kreeg alleen de aankoopkosten, en NIET de verzendkosten teruggestort. Volgens de Wet Koop op Afstand behoort een webwinkel de kosten inclusief verzendkosten terug te boeken. Slechts de kosten voor terugzenden zijn voor rekening van de klant (die ik ook heb betaald). De Linnen Loods beroept zich vervolgens op hun eigen voorwaarden waarin staat dat zij NIET de verzendkosten terugstorten als het artikel "juist is geleverd". Volgens het Juridisch Loket, de Autoriteit Consumenten Markt, de Consumentenbond en het Burgerlijk Wetboek kunnen eigen voorwaarden nooit een Wet ongeldig maken. Een webshop is wettelijk verplicht om ook de verzendkosten terug te boeken. Daar kun je niet onderuit komen door andere eigen voorwaarden op te stellen (anders zou iedere webshop dat toch doen!) Ik heb De Linnen Loods hierop gewezen, enkele dagen gewacht, zij verkiezen blijkbaar een klacht op Klachtenkompas en een negatieve review boven het terugboeken van verzendkosten.