Tips tegen misbruik
Oplichters proberen soms via de telefoon gegevens of geld binnen te halen. Als u gebeld wordt door iemand die zich voordoet als medewerker van een bank, moet u op uw hoede zijn. Bankmedewerkers vragen nooit uw pincode of persoonlijke gegevens via de telefoon, dus als hiernaar wordt gevraagd moet u dit nooit geven.
Daarnaast komt het vaak voor dat mensen telefoontjes krijgen van iemand die beweert voor Microsoft te werken. Deze persoon zegt te kunnen helpen bij het oplossen van computerproblemen. Verleen echter nooit toegang tot uw computer, laat geen programma installeren en geef nooit uw (bank)gegevens door.
Ook kan het zijn dat u gestalkt wordt door telefoonnummers uit het buitenland. Beantwoord geen buitenlandse nummers die u niet vertrouwt, en bel deze nummers absoluut niet terug. Dit zijn namelijk vaak frauduleuze betaalnummers met zeer hoge tarieven, waardoor u veel geld kwijt kunt zijn. Op het moment dat u wordt gebeld door iemand die aandringt op het doorgeven van persoonlijke informatie, is de kans groot dat dit een oplichter is. Zeker als er gevraagd wordt naar uw bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, kunt u de telefoon het beste ophangen.
Er zijn veel voorkomende opmerkingen die genoemd worden door de beller, die erop duiden dat u een oplichter aan de telefoon heeft. Hier kunt u denken aan de volgende opmerkingen:
- U bent speciaal geselecteerd (voor deze aanbieding).
- U krijgt een mooi cadeau als u het product koopt.
- U bent een van de gelukkige winnaars.
- U heeft een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij.
- U moet direct een beslissing nemen.
Telemarketeers moeten volgens de wet aangeven dat het om een verkoopgesprek gaat. Ook moet de verkoper zijn naam vertellen en het bedrijf waar hij voor werkt. Als dit niet wordt verteld, kunt u de telefoon het beste ophangen.
Als u geen ongevraagde telefoontjes wilt ontvangen, kunt u zich registreren in het Bel-me-niet Register. Als u hierin geregistreerd staat, mogen bedrijven u niet meer telefonisch benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden.
Als u gestalkt wordt door een telefoonnummer, kunt u dit nummer blokkeren. Dit kan in veel gevallen door contact op te nemen met uw telecomprovider. Zij kunnen deze nummers voor u blokkeren, zodat u hier geen last meer van hebt. Ook kunt u meestal zelf telefoonnummers blokkeren op uw mobiele telefoon, zodat u niet meer kan worden lastiggevallen. Mocht de overlast van de ongewenste oproepen onverhoopt toch niet stoppen, dan kunt u als laatste oplossing uw telefoonnummer wijzigen, door contact op te nemen met uw provider.